ניקוי וחיטוי מזגנים - לבד או בעזרת המומחים

איך מנקים נכון את המזגן, והאם תוכלו לבצע זאת בעצמכם?  אילו תכשירי ניקיון מתאימים לניקוי וחיטוי המזגן ומהן הטעויות הנפוצות שיש להימנע מהן בעת ניקוי המזגן?  ריכזנו עבורכם מידע חשוב על ניקוי וחיטוי מזגנים שכדאי לכם לקרוא

ניקוי מזגן

ניקוי המזגן כחלק בלתי נפרד מהניקיונות השגרתיים בבית

מערכות המיזוג מהוות קרקע פורייה להתפתחות מזהמים שונים כגון: וירוסים, חיידקים, פטריות ועובש. יצרני המזגנים ממליצים לצרכנים לנקות את המזגן אחת לכמה חודשים, ולבצע חיטוי יסודי אחת לתקופה. נבגי עובש ומזהמים אחרים נישאים באוויר באופן טבעי, בעת הפעלת המזגן בבית המזהמים נשאבים לתוך המערכת, 

מרביתם שוקעים בתעלות האוורור ועל הסוללות והפילטרים. בגלל הלחות הגבוהה, החום והחושך במערכת המיזוג, ועקב הצטברות שיער, שומנים ולכלוך – נוצרים תנאים אופטימליים להתפתחות עובש, פטרת וחיידקים.

כדי להבטיח אוויר נקי ממזהמים בעת הפעלת המזגן יש להקפיד על ניקיון יסודי של המזגנים הנגועים בעובש ובמזהמים נוספים, אפשר לנקות לבד את המזגן או להזמין שירות לניקוי וחיטוי מערכות מיזוג על ידי חברת אלקטרה.

הספק חשמלי:

הספק חשמלי הוא קצב המרת האנרגיה על ידי המכשיר החשמלי, או במלים אחרות – היכולת שלו לספק סביבה חמימה בחורף וקרירה בקיץ. ההספק נמדד בוואט או בקילוואט, וקיים קשר ישיר בינו לבין צריכת החשמל שלנו: מקורו של הספק המזגן באנרגיה החשמלית שמגיעה מרשת החשמל הארצית. לכן גם כדאי לצרכן לדעת מהי כמות החשמל שהמזגן צורך, על פני יחידות זמן קבועות.

צריכה חשמלית נמדדת בקוט”ש – קילוואט לשעה. מדובר בהכפלה של ההספק החשמלי בבית או במשרד במשך הזמן שבו המזגן פועל (מדובר על עבודה נטו). כאן מתבטא יתרונו הגדול של מזגן האינוורטר, שיודע לווסת את עוצמת המיזוג ולהפסיק את פעולת המנוע כאשר הטמפרטורה בחדר מגיעה לדרגה שהוגדרה לו. טכנולוגיה זו מאפשרת חיסכון משמעותי בצריכת החשמל.

איך לנקות את הפילטרים במזגן בעצמכם

מומלץ לנקות את הפילטרים וחלקי המזגן בתדירות גבוהה יחסית. כדאי לדעת כי ניקוי מזגנים ופילטרים נחשב לפעולה יחסית פשוטה, יש ערכות ניקוי שניתן לרכוש בחנויות כלי עבודה אך תמיד עדיף להזמין טכנאי מקצועי אם רוצים לנקות היטב את המזגן בצורה יסודית.

באופן כללי, כדי לנקות את הפילטרים יש לפרק אותם ממקומם, לשטוף היטב את הפילטרים בלחץ מים, להמתין לייבוש ולהחזיר את הפילטרים למקום .ניקוי יסודי של הפילטרים מבטיח שיפור משמעותי באיכות האוויר, מניעת ריח רע מהמזגן והפחתה משמעותית של מזהמים הנפלטים מתעלות האוורור ומהמזגן עצמו.

אם המזגן מותקן בתוך הבית חשוב לנקות את המעטפת שלו. יש תרסיסים מיוחדים לניקוי המזגן ללא צורך בפירוק, אך אנשי המקצוע ממליצים לפרק את הפילטרים ולשטוף אותם היטב באמבטיה או בגינה.

לאחר ניקוי הפילטרים והמזגן כדאי לרסס במזגן ובתעלות האוורור חומרים ייעודיים למניעת עובש ופטרת, במצבי שגרה אפשר להזמין טיפול תקופתי לניקוי המזגן אחת לשנה, אך בצל הקורונה, רצוי לבצע את הניקוי והחיטוי בתדירות גבוהה יותר.

ניקוי היחידה הפנימית ותעלת הניקוז במזגן

ניקוי הפילטרים הוא החלק הפשוט יותר וכעת נעבור לסדר הפעולות הנכון בעת ניקוי היחידה הפנימית של המזגן.

  • יש לנתק את המזגן מהחשמל
  • במזגנים עיליים, פירוק המעטפת החיצונית של כיסוי הפלסטיק.
  • פירוק הפילטרים ושטיפתם בלחץ מים באמבטיה.
  • ניתוק העינית וכיסוי הרכיבים החשמליים.
  • התזת חומר ניקוי כמו סבון נוזלי שיש בכל בית והתזת קצף ייעודי לניקוי מזגנים מאחורי הפילטר ועל הסוללה.
  • אפשר לפרק גם את תעלת הניקוז (אמבטיה) ולהתיז באזור סבון נוזלי.
  • ניקוי יסודי של מעטפת הפלסטיק והפילטרים, בלי להרטיב רכיבים אלקטרוניים.
  • התזת חומר ניקוי מקציף על לכלוך שנצמד על רכיבי המזגן הפנימיים והנגישים.
  • שטיפה יסודית של הסבון החוצה, מהמאייד והסוללה כלפי חוץ.  
  • ייבוש יסודי לפני הפעלת המזגן מחדש, לאחר החזרת הפילטרים והכיסוי.
  • במזגנים מיני מרכזיים מומלץ לנקות את הפילטרים ולבצע התזת חומר לניקוי מזגנים על הסוללה. במידה ויש צורך גם בניקוי היחידה הפנימית, 
  • עדיף להזמין איש מקצוע המומחה בניקיון מזגנים מסוג זה.

אם אין לכם חומר ייעודי לניקוי וחיטוי המזגן אפשר לרסס חומץ מאכל בריכוז של 5%, ניקוי מזגן עם חומץ מבטיח תוצאות טובות,  אך נותר ריח לא נעים. לכן חשוב לשטוף היטב את המערכת לאחר הניקוי, ובשעות הראשונות לאחר הפעלת המזגן כדאי לשמור על חלונות פתוחים לאוורור יעיל.

כללי “אל תעשה” בזמן ניקוי המזגן

המומחים של חברת אלקטרה מיזוג ממליצים לכם להימנע מהפעולות הבאות בזמן ניקוי המזגן הביתי:

  • אין לשאוב אבק ולכלוך ממערכת המיזוג באמצעות שואב אבק, הפעולה לא יעילה מאחר והלכלוך נדבק לרכיבי המזגן והשואב עשוי להפיץ את המזהמים לחלל החדר.
  • אין לנקות את המערכת והפילטרים בעזרת קומפרסור אחרת המזהמים יתפזרו בחלל החדר והם מסוכנים לבריאותכם.
  • עדיף לא לרסס מי חמצן מאחר והחומר מחטא היטב אך לא מנקה טוב את הלכלוך.
  • יש לפרק בזהירות את כיסויי הפלסטיק והפילטרים, ללא הפעלת כוח רב העלול לגרום לנזק בלתי הפיך לחלקים השונים.
  • אין להחזיר פילטר רטוב למקומו כיוון שרטיבות ולחות מהווים קרקע פורייה להתפתחות עובש ומזהמים.
  • אסור לנקות את המזגן עם אלכוהול או אקונומיקה.
  • אין להשתמש בחומרי ניקוי חומציים כמו חומצת מלח או מסיר חלודה.

אסור לנקות את המזגן עם מסיר שומנים, החומר רעיל ואתם עלולים לנשום אותו לאחר הפעלת המזגן.

על ניקוי מזגנים ונגיף קורונה

חשוב להדגיש כי אין מחקרים המוכיחים שנגיף Covid-19 עובר דרך תעלות האוורור והמזגן, ויתרה מכך בכל בתי החולים בארץ וברחבי העולם מערכות המיזוג פועלות ואין הנחיה מפורשת מארגוני הבריאות לכבות את המזגנים מחשש להידבקויות בווירוס החדש. יחד עם זאת, כדאי לעקוב אחר פרסומים המגיעים מארגוני הבריאות, משרד הבריאות וכמובן מחברות המזגנים המובילות כדוגמת אלקטרה מיזוג, ומומלץ להקפיד על חיטוי מזגנים יסודי וניקוי המערכת בהתאם להנחיות היצרן.

בכל מקרה, כדאי לדעת כי שהייה ממושכת בחדר סגור וממוזג מגבירה את הסיכון לנשום אוויר המכיל מזהמים שונים באחוזים גבוהים, לדוגמה מזהמים כגון: חיידקים, וירוסים ועובש. אלו מזהמים הנמצאים בתוך תעלות האוורור של מערכת המיזוג ובמזגן עצמו. המזהמים שמקורם בתעלות האוורור ובמזגן עצמו עלולים לחדור למערכת הנשימה ולעיניים, ומשם הדרך קצרה לריאות. המזהמים החודרים לריאות האדם עשויים לגרום לתופעות נפוצות כמו נזלת, גודש בעיניים וחום.

אתם בהחלט יכולים להפעיל את המזגן בבית, גם בתקופה זו, בהתאם לצורך, אך כדאי להקפיד על חיטוי וניקוי יסודי. נוסף על כך, חשוב לפתוח מעט את החלון כדי לדאוג לאוורור כאשר המזגן עובד, במיוחד בתקופת הקורונה כאשר יש להקפיד על חדרים מאווררים היטב.

חשוב לציין שתעלות האוורור והמזגן עצמו מהווים קרקע פורייה להתפתחות מזהמים ביולוגיים שונים בגלל הסביבה הרטובה והלחה. יצרני המזגנים מכירים את תופעת “תסמונת הבית החולה”, זו תופעה שכיחה הקיימת בכל מערכות המיזוג, הן בבתים והן במשרדים ובמבני ציבור ומסחר. התופעה עלולה לגרום לתחלואה בקרב בני אדם בגלל פליטת המזהמים הביולוגיים לחלל החדר הממוזג – הפתרון המקצועי והמומלץ למניעת התופעה הוא להזמין שטיפה ייעודית למערכת המיזוג לצורך ניקוי יסודי וחיטוי המערכת ותעלות האוורור.

ניקוי וחיטוי המזגן באופן מקצועי ע”י הטכנאים המומחים של אלקטרה

חברת אלקטרה צברה ידע וניסיון רב במשך השנים בפעולות ניקוי וחיטוי מערכות מיזוג בבית, במשרד, בעסק ובכל מקום אחר. לדברי מומחי המיזוג של אלקטרה – “אנחנו משתמשים רק בחומרי חיטוי איכותיים ובטוחים לשימוש העומדים בתקנים המחמירים ביותר. בין היתר, אנו מבצעים חיטוי מזגנים באמצעות חומרי חיטוי המבוססים על ננו טכנולוגיה, אלו חומרים מתקדמים ואפקטיביים המאושרים על ידי כל הגורמים ומיועדים בין היתר לחיטוי מערכות מיזוג”.

אלקטרה מיזוג דואגת ללקוחותיה בארץ ובעולם, כחברה מובילה חרטנו על דגלנו לספק את השירות המקצועי והטוב ביותר לכל הלקוחות מערכות המיזוג ושאר מוצרי החברה נמצאים בשימוש נרחב בכל העולם, גם במוסדות המובילים והמוכרים, ובמשך השנים צברנו ידע עשיר וניסיון רב גם בניקוי וחיטוי מערכות מיזוג.

צוות הטכנאים שלנו מתמחה בשטיפות תקופתיות של מערכות מיזוג לצורך ניקוי יסודי ממשקעים, לכלוכים ומזהמים המצטברים על סוללות מיזוג אוויר, בכיסויי פתחי האוורור ובפילטרים. אנחנו מתחייבים לניקוי ולחיטוי יסודי בשילוב ריסוס חומרים למניעת התפתחות ביולוגית של מזהמים כמו חיידקים, בקטריות,  עובש וכדומה על הסוללות, כך תיהנו גם אתם מאוויר איכותי ונקי ממזהמים וגם לא תסבלו מריח לא נעים הנפלט מהמזגן

מוצרים שאולי יעניינו אותך

ELECTRA A Inverter 140

מזגן האינוונטר המשתלם ביותר, שחוסך עד 50% בצריכת החשמל מזגן A Inverter, בעל דירוג אנרגטי A++, בעל תקינה אירופית, לחיסכון בחשמל ושמירה על הסביבה.  

5 שנות אחריות
5 שנות אחריות

Magic Touch INV 140

מזגן האינוונטר החסכוני ביותר שפיתחנו, ששומר גם על איכות האוויר בבית. מזגן Magic Touch Inverter עם פעולה שקטה Super Quiet, לשינה מושלמת ונטולת הפרעות; בעל דירוג אנרגטי A++, בעל תקינה אירופית, לחיסכון בחשמל ושמירה על הסביבה.      

5 שנות אחריות
5 שנות אחריות

Electra AI INV 150

סדרת אינוורטר היחידה בישראל הפועלת באמצעות בינה מלאכותית AI, בתקינה אירופית המתקדמת בישראל. המזגן היחיד בישראל הלומד ללא הפסקה את הסביבה הממוזגת באמצעות אלגוריתם ה-AI המזהה באופן יזום משתנים בסביבה אחת ל-30 שניות: לומד את הסביבה הממוזגת, את ההרגלים וההעדפת של המשתמשים במזגן, מסתגל לגורמים אובייקטיביים משתנים בסביבה, לומד להגיב באופן עצמי לאלמנטים בעלי פוטנציאל לשינוי הטמפרטורה, ומתאים את מצב הפעולה באופן אופטימלי בתהליך אינסופי, ובכך מאפשר להשיג: 1. חיסכון כספי (חיסכון באנרגיה)- של 20% נוספים על פני מזגן אינוורטר רגיל ושל 70% אל מול מזגני on/off. 2. נוחות ייחודית בחלל הממוזג- ללא תנודות פתאומיות בטמפרטורה.  

7 שנות אחריות
7 שנות אחריות

הרשמו לניוזלטר שלנו ותשארו מעודכנים

רוצה להישאר הכי מעודכן? לקבל מידע על הטבות, מבצעים וטיפים לגבי תחזוקת המזגן?

אני מאשר/ת קבלת דיוור ו/או מידע פרסומי בדוא"ל ו/או במסרונים, מאלקטרה מוצרי צריכה (1970) בע"מ ו/או חברות קשורות לה ו/או כל חברה המוחזקת/תוחזק על-ידי בעלת השליטה בחברה, וממועדון הלקוחות של קבוצת אלקטרה, בהתאם לתנאי ההצטרפות.אני מאשר כי הפרטים שמסרתי ושייאספו אודותיי יישמרו במאגרי חברת אלקטרה מוצרי צריכה (1970) בע"מ ו/או חברות קשורות לה ו/או כל חברה המוחזקת/תוחזק על-ידי בעלת השליטה בחברה למטרותיו ובמאגר מועדון הלקוחות של אלקטרה מוצרי צריכה (1970) בע"מ לצורך פעילות מועדון הלקוחות של קבוצת אלקטרה ובהתאם למפורט בתנאי השימוש שבאתר ובמדיניות הפרטיות של קבוצת אלקטרה.

Newsletter Form

אולי יעניין אותך גם

למזג את הבית ולשמור על הסביבה

המהפכה הסביבתית: אלקטרה מוכיחה שגם המזגן יכול להיות ירוק יותר גלי החום הישראליים כבר נראים באופק, והמזגנים שלנו כבר נכנסים למצב של היכון לעבודה במשרה מלאה פלוס שעות נוספות. אך לצד הטכנולוגיה שמאפשרת לנו “לנשום” יש גם מחיר סביבתי. איך נוכל למזג את הבית ולשמור על הסביבה? לשיתוף הכתבה שינויי האקלים כבר מורגשים בעולם כולו,…

קרא עוד

בית ירוק: 5 דרכים להפוך את הבית שלכם לידידותי יותר לסביבה

בית ירוק: 5 טיפים לבית ידידותי יותר לסביבה יש המון דרכים לחיות באופן ידידותי יותר לסביבה בחוץ, אבל כולם יודעים ששינוי אמיתי מתחיל מבפנים – מהבית. תכנון ארוחות, מזגן שיעזור לכם לחסוך באנרגיה ועוד טיפים שיהפכו את הבית שלכם לירוק יותר לשיתוף הכתבה C432AC28-4125-46EA-AF6E-772993D06592 5788374F-315A-4FD2-B587-F759E17BF9A0 CFFD28E2-566A-475F-A1B2-094BABED15A6 הקיץ כבר כאן ואין תזכורת חשובה מזאת לכך שכדור…

קרא עוד

7 הרגלים שאנחנו חייבים להיגמל מהם כדי לשמור על הסביבה

7 הרגלים שאנחנו חייבים להיגמל מהם כדי לשמור על הסביבה להזמין מוצרים ברשת בלי לחשוב לעומק, להשאיר מכשירי חשמל דולקים או סתם לשפוט את עצמנו לחומרה: לא מעט מההרגלים היומיומיים שלנו מזיקים לסביבה ומונעים מאיתנו לחיות חיים מקיימים, זה הזמן להיפטר מהם לשיתוף הכתבה C432AC28-4125-46EA-AF6E-772993D06592 5788374F-315A-4FD2-B587-F759E17BF9A0 CFFD28E2-566A-475F-A1B2-094BABED15A6 אנחנו מדברים המון על מה אנחנו צריכים לעשות…

קרא עוד